Kom uw bestellingen in de winkel afhalen door op de optie “clic & collect” te klikken wanneer u uw winkelmandje valideert
Elk jaar is de modeshow van chocoladejurken een van de hoogtepunten van de Salon. De daar onthulde gebakjes zijn het resultaat van een nauwe samenwerking tussen ontwerpers en chocolademakers. Voor beiden is het evenement een open deur naar de creatie en een grote kans om twee artistieke universa samen te brengen die zelden de gelegenheid hebben om elkaar te ontmoeten.
Zo ontwerpt Patou Saint Germain in 2015 met de hulp van Laurent Gerbaud een prachtige lange halterjurk, versierd met bijna 700 bedelaars. De chocoladepaletten geven het kledingstuk een slagschip-effect en bieden een subtiel spel van kleuren en reflecties bij elke beweging van de etalagepop. Gekleed door de Belgische journalist en presentator Audrey Leunens tijdens de inaugurele modeshow, valt de jurk op door zijn elegantie en soberheid.
|
Patou Saint Germain x Laurent Gerbaud
2e editie van het Salon du Chocolat in Brussel (2015)
Vier jaar later, in februari 2019, presenteert het duo twee sublieme creaties die geïnspireerd zijn op het thema van de oorsprong. Een asymmetrisch kunstlederen jasje en een nauwsluitende sarouleffectbroek voor hem, een bustier en een katoenen satijnen paraplurok voor haar. Op beide outfits suggereren de chocolade-afwerkingen de honingraten die door bijen zijn gemaakt om hun honing op te slaan. Met hun imposante vleugels die de vlucht symboliseren, hebben deze one-night stand Adam en Eva ontegenzeggelijk hun stempel gedrukt op de geesten van de toeschouwers en de media.
Patou Saint Germain x Laurent Gerbaud, 6e editie van de Brusselse chocoladebeurs (2019)
Uiteraard gaat de uitwerking van de jurken niet zonder een aantal technische uitdagingen voor de makers, vooral als het gaat om de integratie van het gewicht van de pralines in de outfits. Voor Patou Saint Germain gaat deze uitdaging gepaard met een andere essentiële zorg. Inderdaad, in een tijd waarin afval helaas te vaak voorkomt, maakt ze er een erezaak van om te creëren zonder te verspillen. Bovendien zijn de kledingstukken ontworpen om onafhankelijk van de toevoegingen aan de chocolade te worden gedragen, en deze zijn zo gemaakt dat ze gemakkelijk kunnen worden gerecupereerd en zonder problemen kunnen worden geconsumeerd.
Ik heb veel trucjes bedacht om de chocolade terug te krijgen zodat het onder ons, onder vrienden, of onder de behoeftigen via organisaties verdeeld kan worden: ja, we doen feestelijke dingen, maar we blijven verbonden met de werkelijkheid.
Gevraagd naar haar deelname aan de Salon du Chocolat geeft Patou Saint Germain een meer dan positieve beoordeling van deze ervaring:
Tot de laatste minuut was het geen rustgevende ervaring! Maar het was elke keer weer een mooie emulatie en grote momenten. Het waren mooie emoties, mooie uitwisselingen, mooie ontmoetingen…”
Tot ons grote genoegen zou ze graag weer meedoen!
Patou Saint Germain x Laurent Gerbaud –3de editie van de Brusselse chocoladebeurs (2016)
Bustier en rokje in katoensatijn met kleine bias van transparante elastieken om de bedelaars te vangen. De kraagrok en de transparante elastieken zijn vergelijkbaar met de vormen van glazen potten en herinneren ons aan de wereld van de oude zoetwaren.
|
Patou Saint Germain x Laurent Gerbaud – 4e editie van de Brusselse chocoladebeurs (2017)
Bustier met klep en basques. Rok met paraplu-achtige uitsparingen. De kwaliteit van bordeauxrode tafzijde versierd met chocoladerepennen dompelt ons onder in een Japans universum.
Patou Saint Germain x Laurent Gerbaud – 5e editie van de Brusselse chocoladebeurs (2018)
De Calamity Jane van de moderne tijd, met haar munitieriemen geladen met rode chocoladeharten op lollystokken. De bustier en open rok over de legging zijn gemaakt van denim. Bruine kunstlederen geweven slobkousen maken de outfit compleet.