Kom uw bestellingen in de winkel afhalen door op de optie “clic & collect” te klikken wanneer u uw winkelmandje valideert
In het najaar van 2018 bood de Stad Brussel het publiek de mogelijkheid om de Belgische hoofdstad te (her)ontdekken via een bijna vier kilometer lang parcours, waarbij het werk van niet minder dan dertig Brusselse kunstenaars in de schijnwerpers werd gezet. Voor de gelegenheid werden ze geconfronteerd met de uitdaging om een etalagepop om te vormen tot een kunstwerk. Uitgenodigd om deel te nemen aan het evenement, stelde Patou Saint Germain een project tentoon dat de organisatoren snel over de streep trok: de ontmoeting van het oneindig mooie. Een maand lang hadden de nieuwsgierigen de gelegenheid om de “Beau Universel” van de ontwerper uit Elsene te bewonderen, voor het Centraal Station van Brussel.
Geïnspireerd door de constatering dat de Barbiepop altijd de belichaming van schoonheid is geweest – wat het ook mag zijn – besloot Patou Saint Germain haar eigen hedendaagse Barbie te creëren, sierlijk gekleed in een set die de ontmoeting van verschillende etnische inspiraties weerspiegelt. Ook het feit dat ze koos voor het werken met licht gebruind touw om haar model aan te kleden is zinvol: terwijl de draad oneindigheid symboliseert, geeft de kleur van het touw het verstrijken van de tijd en de continuïteit tussen oud en nieuw aan.
Daarnaast vormde de creatie van de outfit een aantal technische uitdagingen voor de ontwerper. Aan de ene kant moest ze de schepping zo ontwerpen dat ze goed zou verouderen, en aan de andere kant moest ze de wetten van de zwaartekracht trotseren zodat de hoed met een grote cirkelvormige plaat effectief gestabiliseerd zou worden.
Aan het einde van het evenement werd het kunstwerk op een veiling verkocht ten voordele van een Brusselse liefdadigheidsinstelling, United Fund for Belgium: een kans voor Patou Saint Germain om op zijn eigen manier en naar beste vermogen de mensen in nood te helpen.
Of het nu gaat om het gebruik van touw – een materiaal dat ze bijzonder mooi vindt (ze heeft het uitgebreid gebruikt om het interieur van haar winkel in Sint-Gillis te versieren) -, de opwaardering van de vrouwelijkheid van het model, of de ontmoeting van verschillende culturele invloeden in het kledingstuk… het werk draagt ongetwijfeld de handtekening van de maker ervan.